Căutare:

Căutare:

Atitudine și Implicare

Alcoolul si nesimtirea la volan ucid pietoni si biciclisti

Protest Drepturi pt biciclisti 2005

Asociația BateȘaua să Priceapă Iapa subscrie la un protest emis de Clubul de Cicloturism Napoca, prezentându-l și pe blogul nostru www.velorutia.ro/blog.

Îmi permit să fac act de poziție și în calitate de arbitru național la Federația Română de Ciclism (știind că mulți dintre rutierii români nu au deloc condiții de confort și siguranță pentru antrenamente, motiv pentru care performanțele lor sunt afectate), în calitate de Vice-Președinte al Federației Bicicliștilor din România (organizație din care fac parte 9 asociații de promovare a bicicletei din țară) și de membru fondator al Asociației Producătorilor, Importatorilor și Comercianților de Biciclete (AsPIC România).

 

Protest contra neimplicarii adecvate a autoritatilor in reducerea accidentelor rutiere carora le cad victima participantii vulnerabili la traficul urban!

Siguranta rutiera se afla in Romania la un nivel inacceptabil de scazut si e net mai redusa fata de media europeana, existand un risc nejustificat de crescut accident grav sau mortal ce ii vizeaza in special pe participantii vulnerabili la trafic, cum sunt pietonii si biciclistii. Cauzele principale sunt deficientele de continut si aplicare a legii, dar si problemele de infrastructura rutiera si tolerarea si chiar incurajarea de catre autoritati a unei culturi pro-automobilistice agresive.

In acest sens, este evidenta tratarea cetatenilor ca fiind de rang inferior odata ce au coborat din autoturism si plasarea celor vulnerabili in postura de vinovati prezumati prin politicile de
descurajare a circulatiei pietonale si biciclistice, adesea mascate de ipocrite concursuri de legislatie rutiera pentru copii sau aberante restrictii de acces pietonal sau biciclistic cu scopul declarat al
„protejarii” acestora.

Inmormantarea care are loc joi 6 martie 2014 la amiaza mentine in actualitate tristul eveniment de duminica, 2 martie 2014, dimineata, cand un sofer beat, conducand in viteza o masina sport, a trecut pe rosu intr-o intersectie semaforizata din Cluj-Napoca (Splaiul Independentei cu podul de la Hotel Napoca), spulberand un biciclist care trecea pe culoarea verde a semaforului si fugind apoi de la locul faptei. Accidentul in care tanarul interlop T.B. l-a ucis din culpa pe varstincul muzician Dan Victor, aflat pe drum de la biserica spre casa, pe bicicleta, este din pacate unul dintr-o lunga serie de accidente de
acest gen, ce par a se inmulti in ultimii ani.

In Cluj-Napoca, la fel ca in multe mari orase din Romania, soferi sub influenta alcoolului sau cu permisul suspendat si de regula si conducand cu viteze mult peste limita legala, comit accidente grave, in multe fiind raniti grav sau ucisi pietoni si biciclisti care trec pe verde sau pe trecerea de pietoni, pe cand ei se aleg doar cu o avarie la masina si multi mai si fug de la locul faptei.

Printre cauzele fenomenului este si faptul ca autoritatile fac mult prea putin pentru stavilirea acestor porniri, atat in ceea ce priveste asprimea legilor, pe care Parlamentul si Guvernul mai mult le imblanzesc, cat si in ceea ce priveste controalele in trafic facute de Politia Rutiera pentru depistarea si sanctionarea celor care conduc sub influenta alocoolului sau cu viteza excesiva sau fara permis valabil de conducere, precum si in ce priveste sanctiunile aplicate de justitie, care trateaza cu excesiva blandete asemenea cazuri desi sunt de un pericol social foarte ridicat.

Astfel, cu cativa ani in urma, un personaj cu pemisul de conducere suspendat, C.P., a spulberat pe o trecere de pietoni pe bd.1 Decembrie 1918 o mamica cu copilul in carucior. A fost condamnat penal la numai doi ani si sase luni de inchisoare… si inca cu.suspendare! Faptul ca era fost prefect nu e de natura sa nu incurajeze pe altii, mai putin influenti, sa se comporte la fel, daca vad ca asemenea fapte se sanctioneaza atat de bland.

Un alt personaj, G.H., conducand beat un Porsche tot pe bd.1 Decembrie 1918 si intrand pe contrasens, a ucis o intreaga familie, apoi a fugit de la locul faptei, si a scapat executand efectiv doar doi ani si sapte luni de inchisoare. Un alt personaj, H.O.T a condus si el beat, a ucis un tanar pe trecerea de pietoni in p-ta Avram Iancu si a fugit de la locul faptei, si a executat efectiv o condamnare tot de numai doi ani si sapte luni. Iar un altul, P.G., a ucis, tot pe bd.1 Decembrie 1918, doi varstnici care traversau regulamentar strada pe trecerea de pietoni. Si acest sofer era beat si avea viteza mult peste limita legala, si a primit o condamnare relativ usoara. In 19 februarie 2014 un alt sofer aflat sub influenta alcoolului a spulberat un pieton pe o trecere de pietoni pe str. Corneliu Coposu. Lista poate continua mult.

Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN) reinnoieste apelul adresat Parlamentului de a modifica legislatia rutiera conform propunerilor facute de Federatia Bicicilistilor din Romania (FBR) si ignorate de autoritati, desi sunt bazate pe bunele practici pe plan international, cu care actualele norme legale sunt in grava discordanta, fiind unele dintre cele mai nefavorabile din Europa la adresa biciclistilor si
pietonilor si incurajand in mod tacit automobilismul si agresivitatea in trafic prin sanctiuni modice si favorizarea vehiculelor motorizate.

Astfel, este aberant sa se interzica circulatia cu bicicleta pe orice drum public sub varsta de 14 ani, sa se pretinda biciclistilor sa poarte imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante pe langa echiparea bicicletei cu multiple surse de lumina si catadioptri, sa li se recomande purtarea unor casti de protectie etc. in mediul urban, iar pietonilor sa li se lase doar un metru de trotuar si sa li se interzica
traversarea strazii prin loc nemarcat impunand ocoluri de sute de metri pana la proxima trecere de pietoni si sa li se dea verde la semafor mai rar si timpi mult mai scurti decat autovehiculelor, in schimb acestea sa fie puternic favorizate de majoritatea prevederilor actuale iar sanctiunile pentru soferi sa fie adesea modice.

De asemenea, CCN face un nou apel catre Politia Rutiera si celelalte organe abilitate sa aplice normele legale, pentru acordarea unei mai mari atentii depistarii si sanctionarii soferilor care conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau cu viteza excesiva, a celor care nu acorda prioritate pietonilor si biciclistilor cand acestia sunt indreptatiti, care blocheaza abuziv trotuarele si pistele pentru biciclete sau care se manifesta agesiv in trafic la adresa altor participanti, in special a celor mai vulnerabili.

CCN reinnoieste si apelul adresat Primariei clujene de a realiza mult-promisa retea de piste si alte cai de comunicatie specifice sau favorabile biciclistilor, dar cu conditia respectarii bunelor practici in domeniu, atat ca detaliu tehnic ( latime utila de minim 1,50 metri pe sens, spatii de siguranta, marcare adecvata etc.) cat si ca si conceptie (respectarea principiilor directitudinii, continuitatii si utilitatii), nu ca cele realizate pana in prezent, care in cea mai mare parte sunt nu doar o bataie de joc la adresa biciclistilor, dar si un adevarat pericol public favorizand producerea de accidente – a se vedea cazul „pistelor” de pe str. Horea sau Calea Dorobantilor sau bd.21 Decembrie 1989 sau str.Avram Iancu, ce ar trebui mai bine desfiintate decat sa fie mentinute in forma actuala.

Din toate aceste motive, Clubul de Cicloturism „Napoca” declara ca autoritatile publice centrale si locale din Romania, inclusiv cele clujene, poarta o parte semnificativa din responsabilitatea pentru multe din accidentele de circulatie petrecute in ultimii ani in care au fost accidentati grav sau mortal pietoni si biciclisti care circulat regulamentar si considera ca situatia actuala nu mai poate continua in acest mod, trebuind actionat la cauze, dar nu descurajand in continuare circulatia pietonala si biciclistica, cum par sa intentioneze anumiti demnitari si functionari publici ce par sa vada lumea inconjuratoare numai prin parbrizul masinii de serviciu.”

Cluj-Napoca, 6 martie 2014

DIRECTOR EXECUTIV,
Radu Mititean

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM „NAPOCA” (CCN)

Semnaturi petitii

Notă:
Adaug un singur amendament acestui comunicat de presă al colegilor noștri de la CCN: asociația „BateȘaua” este singura organizație din România care a demarat din 2008 (și continuă în prezent) educația ‘pro-velo‘ în rândul copiilor și tinerilor din București și nu numai. Facem prezentări teoretice la clasă în școlile și liceele bucureștene. Ținem cursuri de Inițiere în Știința și Tehnica Pedalatului de mai bine de 3 ani. O facem cu pasiune și conștiinciozitate. Edităm materiale și le distribuim. În toate aceste activități, Biroul de Educație de Rutieră din cadrul Brigăzii Rutiere a Capitalei ne-a fost alături la orice solicitare și nu ne putem plânge de colaborarea cu echipa lor.
Extras Cod Rutier coperta

Ba mai mult, în colaborare cu această echipă, BateȘaua a organizat de multe ori Patrula Velo, o serie de activități de educație rutieră în rândul șoferilor, pentru informarea lor cu privire la obligațiile pe care le au (prea puține, de altfel) față de bicicliști.

Sunt de acord să critic și eu forurile superioare din Poliția Română care ignoră sistematic toate demersurile nostre legislative sau administrative, căci multe drumuri inutile am bătut către birourile și registraturile lor, dar pe altă parte chiar vreau să le/îi felicit pe polițistele și polițiștii din echipa de Educație Rutieră, care au pledat mereu favorabil pentru bicicletă, bicicliste și bicicliști. Când eram și noi de față, evident :)

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.