Căutare:

Căutare:

Ciclism / Pedalare Recomandări

Extras din CODUL RUTIER – pentru bicicliști

Ce prevede legea în privința bicicliștilor?

Definițiile și dispozițiile ce reglementează deplasarea regulamentară a bicicliștilor se găsesc în Codul Rutier și Regulamentul de Aplicare al acestuia. Aceste culegeri de drepturi și obligații au fost ultima dată modificate în Hotărârea Guvernului H.G. nr. 965 \ 2017, schimbare ce a încercat să aducă îmbunătățiri privind siguranța bicicliștilor pe drumurile publice.

Bicicleta, din punctul de vedere al legii, este un vehicul similar cu motocicletele și mașinile, de aceea trebuie să fie tratată corespunzător în Codul Rutier dacă se dorește să existe transport alternativ pe drumurile publice.
Circulația pe biciclete se poate face legal doar pe partea laterală a drumului, respectând sensul de mers, sau pe piste special amenajate.
Mersul cu bicicleta pe trotuar, fără un marcaj special, poate fi pedepsit prin lege.

Drumurile naționale și europene sunt deschise spre a fi folosite de bicicliști și circulația pe acestea se interzice doar în cazul în care există indicatoare respective.
Autostrăzile însă nu pot fi folosite sub nicio formă de bicicliști, datorită faptului că circulația vehiculelor ce nu pot depăși viteza de 50 km/h este interzisă.

Vârsta minimă a bicicliștilor ce vor să folosească drumurile publice este de 14 ani. Este recomandat să ai actul de identitate în timpul deplasării.

Șoferilor li se recomandă să asigure o distanță laterală de minim 1,5 m față de bicicletă la depășirea acesteia.

pedalare urbana cu biciclete de oras

Pentru a respecta în totalitate Codului Rutier, fiecare biciclist este obligat să-și doteze bicicleta cu echipamentul corespunzător.

Dotările unei biciclete includ:

  • Stop de bicicletă (roșu) – dispozitiv ce înștiințează alți participanți la trafic de prezența bicicletei tale pe drumul public. Acesta este de obicei montat în partea din spate a bicicletei și este alimentat de dinam (prin forța de frecare a roții) sau de baterii.
  • Ghidon – componentă a bicicletei ce permite conducătorului bicicletei să schimbe direcția de deplasare și să monteze pe el alte componente necesare manevrării, cum ar fi manete de frână sau schimbătoare de viteză, ciclocomputere sau faruri – trebuie menținut într-o stare funcțională.
  • Sistem de frânare – acesta trebuie să asigure o oprire cât mai rapidă și mai sigură a bicicletei ce se află în mișcare.
  • Far (alb sau galben) – acest dispozitiv este de obicei alimentat de dinam (prin forța de frecare a roții) sau de baterii și are menirea de a face vizibil drumul pe timp de noapte dar și de a oferi posibilitatea de a te vedea conducătorilor vehiculelor ce merg în sens invers sau vin din altă direcție. Acesta poate fi un far clasic sau cu LED și trebuie montat în partea din față a bicicletei sau chiar pe ghidon.
  • Claxon – componentă a bicicletei ce permite conducătorului bicicletei să emită semnale sonore pentru atenționarea celorlalți participanți la trafic
  • Un dispozitiv fluorescent-reflectorizant roșu – acesta devine vizibil atunci când este luminat de farurile altor vehicule și te face vizibil pe timp de noapte. Dispozitivul trebuie montat în partea din spate a bicicletei.
  • Ochi de pisică – dispozitiv ce trebuie montat pe spițele roților, astfel, roțile fiind în mișcare, acestea vor forma un cerc continuu. De regulă acesta are o culoare portocalie, dar poți opta și pentru alte culori.

Remorca pentru bicicletă este permisă doar în cazul în care aceasta este formată dintr-o singură axă pentru roți și este relativ ușoară. Aceasta trebuie la fel dotată cu un sistem de iluminare nocturnă și un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie montat în partea din spate a remorcii.

Art. 14 / În circulația pe drumurile publice bicicleta trebuie să fie:
  1. prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace;
  2. prevăzută cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție;
  3. dotată cu sistem de avertizare sonoră; se interzic echiparea și folosirea sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor;
  4. echipată în față cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;
  5. echipată cu elemente sau dispozitive care, în mișcare, formează un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spițele roților.
Art. 15

Remorca atașată unei biciclete trebuie să fie echipată, în partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie, iar dacă lumina din spate a bicicletei este obturată de remorcă, aceasta trebuie să fie echipată și cu o lumină de culoare roșie.

 

Reguli de Circulație în Trafic Pentru Bicicliști
Pentru a evita situațiile în care ai putea pune în pericol viața și integritatea corporală  proprie și a celor din jur ești obligat să cunoști drepturile, obligațiile și interdicțiile tale ca biciclist și participant al traficului rutier.

 

Obligațiile tale ca biciclist în trafic?

Prezența permanentă a unui act de identitate valabil în momentul în care folosești drumul public.
Dacă te întâlnești cu alți bicicliști în trafic și doriți să vă deplasați împreună, sunteți obligați să mergeți pe un singur rând. Circulația în paralel este permisă doar în cazul în care sunt organizate concursuri sau manifestații.
Bicicleta ce o folosești trebuie să fie echipată corespunzător, conform prevederilor din Codul Rutier.
Îmbrăcămintea pe timp de noapte trebuie să conțină elemente fluorescent-reflectorizante.
Dacă folosești bicicleta în parcuri sau grădini publice trebuie să te asiguri că oferi prioritate pietonilor și nu incomodezi circulația acestora.

Interdicțiile tale ca biciclist în trafic?

  • Să valorifici drumurile publice spre a lua lecții de inițiere în pedalare sau antrenamente de ciclism.
  • Să folosești trotuarele în lipsa unor piste pentru bicicliști.
  • Să utilizezi doar o mână pentru a controla ghidonul sau doar un picior pentru a controla pedalele.
  • Să mergi în paralel cu alt sau alți bicicliști.
  • Să transporți o altă persoană cu ajutorul bicicletei. Interdicția nu se aplică bicicletelor special create pentru a fi folosite de mai multe persoane și bicicletelor dotate cu scaune speciale pentru copii de până la șapte ani și care sunt conduse de o persoană majoră.
  • Să pleci cu bicicleta la drum atunci când sistemele de frânare sau cele de semnalizare sonore nu funcționează.
  • Să fii remorcat, tras sau împins de alt vehicul sau să te ții de un alt vehicul ce se află în mers.
  • Să traversezi strada pe trecerea de pietoni în timp ce ești pe bicicletă.
  • Să pedalezi pe străzile ce sunt acoperite cu gheață, polei sau zăpadă.
  • Să te deplasezi cu bicicleta fără să menții contactul ambelor roți cu asfaltul.
  • Să folosești autostrada.
  • Să staționezi cu bicicleta pe drumurile publice pe timp de noapte.
  • Să circuli pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament în afară de cazurile în care trebuie să te încadrezi regulamentar ca să virezi la stânga în intersecții.
  • Să circuli cu bicicleta sub influența alcoolului, drogurilor sau a altor substanțe stupefiante cu efecte similare acestora.
  • Să transporți orice obiect ce poate incomoda sau pune în pericol conducerea bicicletei sau ceilalți participanți la trafic.

Cum îți sporești siguranța deplasării pe bicicletă?
Indiferent de situația în care te afli, există câteva metode sigure de a asigura un nivel înalt de siguranță pentru tine și cei din jur. Această parte a articolului îți va dezvălui câteva trucuri pentru a fi mereu în siguranță.

Dacă nu știi să pedalezi, sau dacă știi prea puțin să îți ții echilibrul pe două roți, vino la CURSURILE DE INIȚIERE / PERFECȚIONARE ÎN ȘTIINȚA ȘI TEHNICA PEDALATULUI susținute de Asociația BATE ȘAUA SĂ PRICEAPĂ IAPA

0722736694


Mersul cu bicicleta în zonele aglomerate ale orașului

Cel mai periculos mediu pentru un biciclist este traficul în orele de vârf a orașelor mari. În aceste momente, este nevoie de atenție maximă.

  • Purtarea unei căști de protecție este recomandată și încurajată pentru a spori siguranța biciclistului, însă acest lucru nu este obligatoriu.
  • Nu asculta muzică sau orice altceva la căști deoarece vei fi lipsit de posibilitatea de a auzi ce se petrece în jurul tău.
  • Poți monta o oglindă ce te-ar ajuta să vezi ce se întâmplă în spatele tău în timp ce mergi. Cel mai potrivit loc pentru aceasta este pe ghidon în partea dreaptă, poți însă să dotezi bicicleta cu două oglinzi, câte una pe fiecare parte.
  • Înainte de a schimba sensul de mers sau de a lua o curbă trebuie să semnalizezi cu mâna în ce direcție mergi, pentru a evita loviturile din spate sau lateral a mașinilor, motocicletelor sau bicicletelor!
  • Asigură-te că bicicleta este dotată cu toate sistemele de siguranță posibile, la fel ca și tine. Poartă protecție pentru cap, mâini, ochi.
  • Circulă cu o mai mare atenție lângă camioane mari sau tiruri, șoferii acestora au o zonă oarbă cu mult mai mare decât șoferii obișnuiți.
  • Nu purta bagaje mari pe bicicletă, un rucsac sau o mică borsetă îți va permite să manevrezi mai ușor și în siguranță prin trafic.
  • Mașinile ce staționează pot fi un pericol la fel de mare ca și cele care se deplasează deoarece unii șoferi nu se asigură atunci când deschid portiera și te poți lovi cu ușurință de ea.
  • Folosește mereu banda de lângă bordura, aceasta fiind cea mai sigură bandă pentru bicicliști. Atunci când ai nevoie să faci o manevră, asigură-te că banda pe care vrei să virezi este destul de liberă pentru a-ți permite să schimbi banda în siguranță.

Aplicații și dispozitive utile pentru siguranță în trafic
Datorită faptului că trăim într-o lume dezvoltată, tehnologiile informaționale au capacitatea de a ajuta fiecare participant la trafic, de la șoferul automobilului până la biciclist. Iată o listă de dispozitive și aplicații ce pot fi utile.

GPS – cel mai evident component al acestei liste, Global Positioning System, sau mai ușor, GPS, este folosit de majoritatea participanților la trafic. Acesta îți permite să stabilești cel mai rapid și ușor de parcurs traseu, de asemenea, poți afla dacă există porțiuni închise de drum sau dacă au avut loc accidente ce pot forma ambuteiaje.
Camera video – camera video montată pe cască sau ghidon înregistrează drumul pe care îl parcurgi și în situații extreme poți avea dovezi clare că tu ești acel participant al traficului care a respectat toate regulile de circulație rutieră. Un alt tip de cameră este acel ce se montează doar pe ghidon și îți permite să vezi ce se întâmplă în spatele tău în timp ce te deplasezi.
Ciclocomputer – un dispozitiv pentru oamenii ce vor să cunoască parametri ca: viteza cu care se deplasează, durata de timp, distanța ce o parcurgi. Toate aceste date sunt colectate în dependență de numărul de rotații a roții. Însăși aparatul se montează pe una dintre spițele roții și trimite aceste date direct pe smartphone-ul biciclistului.

—-

La trecerile pentru pietoni

Bicicliștii sunt obligați să coboare de pe bicicletă la trecerile de pietoni dacă doresc să traverseze. Unul dintre motive este faptul că viteza de deplasare a unui biciclist este foarte mare față de cea a unui pieton, iar șoferii nu au același timp la dispoziție pentru a reacționa. În plus, traversând călare pe bicicletă, bicicliștii îi pot accidenta chiar ei pe cei care se deplasează pe jos.

Ce se întâmplă când există pistă de bicicliști pe lângă trecerea de pietoni?
Pistele pentru bicicliști marcate în dreptul trecerilor de pietoni poartă denumirea de marcaje de traversare pentru biciclete. Cei care se deplasează pe două roți trebuie să știe un detaliu important: pot traversa pe ele, dar nu au aceleași drepturi ca pietonii.

Bicicliștii au însă prioritate atunci când traversează folosind marcajele speciale, doar atunci când există semafoare, iar acestea indică culoarea roșie pentru șoferi sau când marcajele respective se află la un colț de stradă, iar șoferii sunt nevoiți să vireze la stânga sau la dreapta.

Potrivit articolului 135 litera g) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 195/2002, “conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere când efectuează un viraj spre stânga sau spre dreapta și se intersectează cu un biciclist care circulă pe o pistă pentru biciclete semnalizată ca atare.”

Ce amenzi riscă bicicliștii dacă ignoră regulile rutiere

Potrivit Legii 252/2019 de modificare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, amenzile contravenționale pentru bicicliști au trecut de la clasa III de sancțiuni la clasa II de sancțiuni. Acest lucru înseamnă o scădere a amenzilor de la șase-opt puncte de amendă la patru-cinci puncte. Dacă până acum amenzile contravenționale aplicate bicicliștilor erau cuprinse între 870 și 1.160 de lei, conform noilor reglementări privind schimbarea clasei de sancțiuni, acestea sunt de-acum cuprinse între 580 și 725 de lei.

Nu toate sancțiunile contravenționale aplicate bicicliștilor sunt încadrate într-o clasă de sancțiuni mai mică. Mai exact, măsura amenzilor reduse nu se aplică și bicicliștilor care nu respectă regulile privind dotarea bicicletelor pentru circulația pe timp de noapte, a circulației pe autostrăzi, dar nici celor care nu respectă indicațiile polițistului.

Astfel, cei care merg noaptea și folosesc biciclete care nu sunt dotate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente ori nu au un sistem de frânare sau direcție eficace, nu au claxon sau remorca atașată bicicletei nu are un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie ș.a. vor primi aceleași amenzi ca în prezent, respectiv cuprinse între 870 și 1.160 de lei.

Potrivit celor care au inițiat legea, măsura reducerii amenzilor aplicate bicicliștilor a fost propusă pentru că încadrarea acestor amenzi în clasa a III-a de sancțiuni „face de multe ori ca încălcări ale legii de către bicicliști să nu fie sancționate, polițiștii fiind descurajați de nivelul exagerat al sancțiunilor să amendeze bicicliștii așa cum ar face de exemplu cu pietonii (…). Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca și bicicliștii care încalcă regulile de circulație să fie sancționați, ducând astfel pe termen lung la însușirea și respectarea prevederilor din Codul rutier”.

Pe dea altă parte, există temeri că o reducere a amenzilor aplicate bicicliștilor îi va face pe aceștia să fie mai neglijenți în ceea ce privește respectarea regulilor de circulație. De altfel, un număr foarte mare de bicicliști, în special din mediul rural, nu cunosc prevederile codului rutier. Potrivit unui studiu Eurostat, România este cea mai periculoasă țară din UE pentru bicicliști și pietoni.


 

DISTANTA LATERALA MINIMA OBLIGATORIE LA DEPASIREA BICICLETELOR

distanta minima recomandata la depasirea unei biciclete

In Monitorul Oficial 954 / 2021, s-a publicat HG 1075 / 2021 care prin Art. I. modifica Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prevazand printre altele, ca la articolul 118, alineatul (2), care pana acum avea formularea „se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala să fie de minimum 1,5 m ” , se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.

distanta laterala minima


Dacă nu știi să pedalezi, sau dacă știi prea puțin să îți ții echilibrul pe două roți, vino la CURSURILE DE INIȚIERE / PERFECȚIONARE ÎN ȘTIINȚA ȘI TEHNICA PEDALATULUI susținute de Asociația BATE ȘAUA SĂ PRICEAPĂ IAPA

0722736694

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.