Atitudine și Implicare
Up-date: proiect OUG pentru modificarea legislatiei rutiere (trotinete electrice si biciclete)
In toamna anului 2019, un grup de cateva zeci de parlamentari au depus la parlament un proiect de modificare a legislatiei rutiere, prin care propuneau reglementarea trotinetelor electrice, dar afectau si regulile referitoare la biciclete , deoarece intentionau sa permita ( si chiar sa oblige), sa circule pe pistele pentru biciclete si trotinetele electrice de mare viteza, pana la 40 km/h, si sa oblige pe toti biciclistii sub 18 sau 16 ani sa poarte casca in
orice imprejurari….
Federatia Biciclistilor din Romania a facut demersuri pentru a convinge parlamentarii sa modifice si completeze acel proiect. Anexez memoriul FBR din decembrie catre initiator si cel de saptamana trecuta catre Comisiile Parlamentare la care e proiectul. Acel proiect nu a mai „miscat” din noiembrie si nu stim ce au de gand cu el….
* * *
La inceput de ianuarie 2020, Ministerul de Interne a publicat un proiect de Ordonanta a Guvernului… tot de modificare a legislatiei rutiere, in care isi propunea sa reglementeze – diferit fata de proiectul care exista deja in parlament – regulile referitoare la trotinetele electrice, dar si anumite reguli referitoare la biciclete.
Proiectul avea parti bune si parti rele pentru biciclisti. Au fost trimise de FBR memorii la MAI, un delegat FBR a participat la dezbatarea publica de la MAI din 22 ianuarie….
Am dat atunci si un comunicat de presa:
https://batesaua.ro/pozitie-a-organizatiilor-de-biciclisti-fata-de-proiectul-de-ordonanta-prin-care-guvernul-vrea-sa-modifice-legislatia-rutiera-pentru-biciclete-si-trotinete-electrice/
MAI nu a mai dat dupa acea dezbatere niciun feedback si in 3 februarie 2020 le-a expirat perioada in care fusesera abilitati de Parlament sa emita ordonante si credeam ca au renuntat.
Dar marti, 4 februarie 2020 – surpriza.
MAI a incarcat pe site-ul propriu la https://www.mai.gov.ro/informatii-publice/transparenta-decizionala/ o
o forma „refacuta” de proiect de OG cu multe modificari fata de cea initiala, dar unele sunt tot aiurea, precum si o asa-zisa minuta a dezbaterii din 22 ianuarie care avem informatii ca nu reflecta realitatea, omitand sa consemneze multe din criticile aduse inclusiv de FBR, si un tabel care pretinde ca ar cuprinde propunerile primite de la public si ONG si raspunsul lor referitor la cele pe care le accepta si le preiau si referitor la cele pe care nu le-au preluat si de ce anume.
In stilul consacrat la MAI, au omis complet propunerile FBR desi au fost depuse inclusiv pe suport de hartie cu
numar de inregistrare, nu doar pe e-mail cum au solicitat ei… si fusesera prezentate si verbal in dezbaterea din 22 ianuarie.
Dar nu asta e surpriza mare si neplacuta.
Ci: marti 4 februarie 2020, desi nu era anuntat nimic in acest sens, in timpul sedintei de Guvern au introdus pe ordinea de zi un proiect de Ordonanta de Urgenta care se pare ca reia textul de OG „actualizat” publicat de MAI in aceeasi zi, si ca a si fost adoptat, alaturi de alte peste 20 de OUG, niciuna anuntata inainte.
Noul OUG nu a fost inca publicat in Monitorul Oficial, dar cel mai probabil este identic sau foarte apropiat de proiectul de OG publicat de MAI.
Daca este asa, va trebui sa reluam lupta cu ei in Parlament cand se dezbate proiectul de lege de aprobare a acelui OUG ( caz in care Parlamentul poate sa respinga OUG-ul sau sa il aprobe, dar cu modificari) si sa luptam cu MAI si Guvernul ca proiectul de HG de modificare a Regulamentului de Aplicare a OUG 195 / 2002, care urmeaza
sa fie adoptat de Guvern in termen de 90 de zile de la publicarea OUG-ului adoptat ieri, sa nu inrautateasca si mai tare situatia….
Desigur speranta pe termen mediu si lung este adoptarea de catre Parlament a proiectului de „Legea Bicicletei” la care slefuim de mult timp. Acesta e aproape gata varianta finala ce urmeaza sa fie pusa in dezbatere publica si depuse la Parlament, si speram ca ea sa corecteze toate lucrurile rele introduse de noul OUG si sa introduca lucruri bune pe care nu le introduce in legislatia rutiera noul OUG, care, asa cum am precizat, are parti bune si parti proaste pentru biciclisti.
Vom reveni cand apare OUG-ul … sau vom reveni „în stradă”!
06.02.2020
Radu Mititean
presedinte FBR