Căutare:

Căutare:

Atitudine și Implicare

DUPĂ (APROAPE) 20 DE ANI DE LUPTĂ…

… PENTRU REGLEMENTAREA MARCĂRII DE TRASEE CICLOTURISTICE
PROIECTUL DE HOTARARE DE GUVERN ESTE DIN NOU IN FAZA DE DEZBATERE PUBLICA!!!

Majoritatea tarilor europene au retele nationale de trasee cicloturistice marcate si legislatie / standarde care reglementeaza clasificarea si marcarea acestei categorii de trasee turistice, pentru a nu fi o dezvoltare neunitara, haotica, care sa deruteze turistii pe bicicleta. In Romania NU exista un cadru legislativ pentru traseele turistice pentru biciclisti, ci numai unul pentru traseele marcate pentru turism montan pedestru, si acela cu multe deficiente.

Din aceasta cauza, a vidului legislativ, magistralele europene de cicloturism de lung parcurs din reteaua EuroVelo se opresc la granitele Romaniei, si riscam sa fim exclusi definitiv din retea daca nu ne rezolvam carenta legislativa care a blocat toate proiectele de profil si a facut sa se piarda finantarile disponibile pentru marcarea de trasee cicloturistice in ultimele doua decenii. In lipsa traseelor marcate, dezvoltarea cicloturismului la noi este mult franata, desi Romania are un potential imens la acest capitol – mult peste cel al multori tari care atrag sute de mii de cicloturisti pe langa proprii cetateni, care petrec tot mai multe vacante pe bicicleta.

Din 1997, organizatii de biciclisti actuale membre FBR, cum este Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN), se straduiesc sa convinga autoritatile publice sa rezolve lipsa cadrului legal pentru marcarea de trasee cicloturistice in Romania. Initial demersurile au fost individuale, apoi in grup de organizatii, reunite din 2002 in Coalitia Nationala „Pro Velo”, iar din 2007 in Federatia Biciclistilor din Romania – FBR.

Dupa doi ani de demersuri diverse, avand si sprijinul Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) la care ne-am afiliat in 1997, am reusit, in martie 1999, sa obtinem, prin vocea ministrului turismului din acea vreme, o promisiune oficiala, dar verbala (exprimata in conferinta de presa de la finalul primei Conferinte Nationale de Cicloturism, desfasurate la Resita) in sensul ca i-am convins de necesitatea reglementarii si ca se va rezolva problema in cateva luni, urmand ca noi sa le punem la dispozitie informatii si documente privind traseele cicloturistice din alte tari, ca sursa de inspiratie pentru redactarea proiectului de Hotarare de Guvern.

Iata ca au trecut de atunci 19 ani. Nici la ora actuala nu avem acea hotarare de guvern decat in stadiu de proiect. Cum autoritatile nu au redactat proiectul de HG, l-am redactat noi, la fel si nota de fundamentare si documentatia-suport. De peste un deceniu actele zac la sertar sau au iesit periodic „la plimbare” intre birourile din acelasi minister sau intre ministere (pentru prima oara in 2007), si s-au intors la initiator fara sa primeasca toate avizele necesare pentru a putea fi supuse aprobarii Guvernului.

In ultimii 15 ani au fost zeci de intalniri cu ministerele interesate si alte zeci de audiente si participari la dezbateri publice, si au fost sute de e-mail-uri si probabil peste 1000 de convorbiri telefonice pentru a debloca acest proiect de hotarare de Guvern. Nu ne-am descurajat si am reinceput aceeasi munca de lamurire cu practic fiecare nou ministru sau secretar de stat pentru turism sau presedinte de Autoritate Nationala pentru Turism, multumita si faptului ca au ramas totusi in structura autoritatii publice centrale pentru turism cativa oameni competenti si dedicati, care nu s-au descurajat nici ei in aceste
aproape doua decenii de ceva ce pare pentru multi o lupta cu morile de vant.

Si discutiile preparatorii cu factorii de decizie din alte ministere, de care depinde adoptarea acestui necesar cadru legal, au fost in mod repetat afectate de desele schimbari la esalonul decizional dar si la nivelele tehnice, facand sa trebuiasca de multe ori reluate aproape „de la zero” in anunite autoritati discutiile, pentru ca fostii responsabili nu au transmis informatiile cate cei care au preluat acele atributii, iar arhivele ministeriale ni se spunea ca ba au ramas in subsolul din fostul sediu, ba sunt de peste un an de la mutare nedespachetate, iar cele electronice pierdute pentru ca s-a defectat serverul sau s-a schimbat infrastructura IT sau erau pe conturile de e-mail personalizate ale unor demnitari sau functionari care nu mai lucreaza in acea institutie si succesorii lor nu au acces la acele mailuri… Astfel s-a ajuns ca acelasi document sa trebuiasca depus de noi la registratura aceleiasi institutii aproape an de an, si uneori sa nu se primeasca cu anii vreun raspuns desi legea prevede termene clare in acest sens…

O sinteza a evolutiei acestor demersuri in perioada martie 1999 – martie 2008 a fost publicata de o organizatie membra FBR in 15 martie 2008 si se poate citi la:
http://ccncluj.blogspot.ro/ 2008/03/reteaua-nationala-de- trasee.html

Tonul era nejustificat de optimist, si evita sa lezeze anumite sensibilitati institutionale, pentru ca si atunci parea iminenta adoptarea proiectului de HG.
Dar nu a fost sa fie. Nici la cele cateva ocazii ulterioare, cand proiectul de HG a ajuns in faza de avizare interministeriala….şi iar a fost blocat.

Anul acesta, actualul Guvern si-a asumat la nivelul Cancelariei Primului-Ministru deblocarea acestui proiect de Hotarare de Guvern, intelegand gravitatea consecintelor neadoptarii cadrului legal in acest domeniu. Insa in continuare din partea mai multor ministere s-a intampinat o rezistenta destul de indarjita, mascata insa sub forma unor lungi siruri de obiectiuni ridicate succesiv, dupa ce cele anterioare erau lamurite sau se facusera ajustarile solicitate de aceste autoritati in proiectul de HG. Tactica dealtfel utilizata si in rundele trecute de avizare interministeriala, cand de fiecare data se mai „descoperea” cate o problema, amanand astfel momentul pronuntarii oficiale cu privire la proiectul de act normativ.

Au fost in acest an mai multe intalniri de lucru gazduite de Cancelaria Primului-Ministru, cu participarea a 4-5 ministere, si o intensa corespondenta interministeriala si consultari cu ONG-urile de profil, iar sprijinul politic la nivel mai inalt pentru deblocarea proiectului a asigurat ca macar de aceasta data ministerele interesate sa formuleze relativ prompt raspunsuri si sa dea curs invitatiilor la consultari directe. Ca urmare a acestei serii de intalniri si de corespondenta, s-a revizuit succesiv proiectul de HG pentru a da curs in cel mai inalt
grad posibil seriilor succesive de obiectii ridicate sau sugestii facute de anumite ministere, chiar si cand nu erau cu adevarat justificate.

Marti, 2 august 2016, Ministerul Economiei, Comertului si Relatiei cu Mediul de Afaceri (MECRMA), ca minister tutelar al Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) a publicat pe site-ul propriu proiectul de Hotarare
de Guvern in forma revizuita la finalul lunii mai, initiind astfel faza de consultare publica prevazuta de Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.

Orice cetatean, organizatie neguvernamentale, institutie publica sau operator economic interesat poate formula si transmite catre MECRMA, pana in 13 august, observatii si propuneri cu valoare de recomandare. Anuntul MECRMA este redat in ANEXA.

Va urma si o dezbatrere publica, deja solicitata de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) si mai multe organizatii membre ale acesteia – CCN, BateŞaua să Priceapă iapa, Adevaratii Veloprieteni… in cadrul careia cei interesati pot dezbate anumite aspecte ale proiectului. Aceasta faza de consultare si dezbatere publica a mai avut loc si cu ocazia unor trecute runde de promovare a acestui proiect de HG ( care nu au fost urmate de adoptarea lui de catre Guvern, deoarece a fost blocat de un anumit minister „intern”), dar pentru ca forma actuala difera, chiar daca doar relativ putin, de cele anterioare, consideram ca aceasta faza trebuie parcursa din nou pentru a nu exista niciun viciu procedural in adoptarea proiectului de HG si pentru a nu se putea nimeni ulterior plange ca nu a avut posibilitatea sa se implice in eleborarea proiectului si nici temei pentru a il contesta pe motive procedurale.

Dupa incheierea fazei oficiale de constultare publica, proiectul de HG va fi trimis spre avizare mai multor ministere, si speram ca de data aceasta sa primeasca aviz pozitiv din partea tuturor, desi sunt in
continuare indicii ca un anumit minister „intern” continua sa se opuna proiectului si ar fi in stare sa dea din nou aviz negativ, desi intelege bine consecintele neadoptarii nici acum a unui cadru legal in acest domeniu, in contrast cu cvasitotalitatea tarilor din Uniunea Europeana…

Multumim Autoritatii Nationale pentru Turism, precum si Ministerului Economiei,Comertului si Relatiei cu Mediul de Afaceri si Cancelariei Primului-Ministru pentru faptul ca proiectul de Hotarare de Guvern a fost „scos de la sertar” si promovat din nou, si speram ca de aceasta data va primi avizul celorlalte ministere (inclusiv cel „intern”) si va fi aprobat de Guvern cel tarziu in luna octombrie a acestui an, astfel incat pana la finalul anului sa se poata adopta si celelalte acte normative complementare necesare – instructiunile de aplicare care trebuie aprobate prin ordin ministerial si hotararile de consiliu judetean de organizare a comisiilor judetene de ciclotrasee.

Stam la dispozitia celor interesati cu detaliile necesare, documentatia de fundamentare si exemple din numeroase alte tari europene privind necesitatea marcarii de trasee cicloturistice intr-un sistem unitar si coerent, modul propus de clasificare, marcare, omologare si gestionare de trasee cicloturistice, beneficiile dezvoltarii cicloturismului, potentialul cicloturistic al Romaniei, structura propusa pentru Reteaua Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR) si integrarea ei in Reteaua Europeana de Trasee Cicloturistice de Lung Parcurs EUROVELO.

GeoBateŞaua
Preşedinte Asociaţia BATE ŞAUA SĂ PRICEAPĂ IAPA
Vice-Preşedinte FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)

ANEXA:
Anuntul pe site-ul Ministerului Economiei:
============================== ================

http://www.minind.ro/ propuneri_legislative/

HOTĂRÂRE privind aprobarea Normelor metodologice privind crearea,
amenajarea si omologarea traseelor de cicloturism
(02 august 2016)

– Hotărâre
http://www.minind.ro/ propuneri_legislative/2016/HG_ privind_aprobarea_Normelor_ metodologice_privind_crearea,_ amenajarea_si_omologarea_ traseelor_de_cicloturism.pdf

– Nota de fundamentare
http://www.minind.ro/ propuneri_legislative/2016/NF_ HG_privind_aprobarea_Normelor_ metodologice_privind_crearea,_ amenajarea_si_omologarea_ traseelor_de_cicloturism.pdf

Propunerile, sugestiile şi opiniile privind proiectul de act normativ se primesc in termen de 10 zile de la data publicării la adresa de e-mail: dezbateri_publice@minind.ro

 

Cu sprijinul:

av. Radu Mititean
presedinte – Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
director executiv – Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN)

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.