Căutare:

Căutare:

Atitudine și Implicare

Codul Rutier 2021: Trotinetele electrice si regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 (Codul Rutier)

Reguli similare cu cele aplicate pentru biciclete

Se încearcă din nou să se reglementeze circulația trotinetelor electrice, dar voința politică pare să lipsească. După ce în urmă cu un an guvernanții au dat o ordonanță de urgență care prevedea norme clare pentru cei care folosesc trotinete electrice, ulterior au dat înapoi și au spus că pedepsele nu vor fi aplicate.

Anul acesta este înregistrată o nouă încercare de reglementare a trotinetelor electrice, de această dată prin regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 (Codul Rutier).
Potrivit unui proiect aflat în dezbatere publică la Ministrul Afacerilor Interne, toate prevederile OUG 13/2020 vor fi incluse în regulament și urmează să fie aplicate împreună cu acesta. De asemenea, noul regulament va oficializa și sancțiunile pentru cei care nu respectă aceste reguli.

În esență, așa cum apare în nota lui de fundamentare, prin acest proiect „se reglementează norme de conduită și interdicții pentru conducătorii de trotinete electrice” și “se stabilesc condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete”.

Printre altele, proiectul stabilește că trotinetele electrice se conduc numai în linie dreaptă pe drumurile publice (urmărind traseul acestora), iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, la fel ca în cazul bicicletelor. Totuși, dacă o bicicletă sau trotinetă electrică circulă pe o pistă pentru biciclete, șoferii care se intersectează cu pista, virând spre stânga sau spre dreapta, trebuie să dea prioritate conducătorilor de astfel de vehicule.

Acestea trebuie conduse numai pe un singur rând atunci când circulă pe drumurile publice, iar conducătorii de trotinete electrice au obligația de a avea asupra lor actul de identitate.

De asemenea, este menționată interdicția conducătorilor de trotinete de a circula cu acestea atunci când se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive sau de a circula cu trotinetele electrice atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.

Totodată, este interzisă circulația cu trotineta electrică fără a menține contactul cu solul sau de a circula cu aceasta atunci când nu sunt respectate condițiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească.

Codul Rutier 2021: Trotinetele electrice reglementate în noul Regulament

Potrivit prevederilor OUG 13/2020, trotinetele electrice pot fi conduse doar de cei care au cel puțin 14 ani, iar tinerii care nu au împlinit încă 16 ani trebuie să poarte cască de protecție. Trotinetele electrice vor putea fi folosite doar pe pistele de bicicletă, iar dacă ele nu există, ele vor putea fi folosite doar pe drumurile din orașe, din moment ce Codul rutier stabilește, în prezent, că acestea se pot deplasa „numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”.

Așadar, trotinetele nu pot fi folosite pe trotuare, decât atunci când viteza maximă constructivă nu depășește 6 km/h Știm deja, nimeni nu ar cumpăra o astfel de trotinetă electrică. Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă. La valoarea actuală a punctului de amendă, acest lucru înseamnă o valoare a amenzilor între 870 și 1.160 de lei.

Modificările propuse la Regulamentul de aplicare a Codului Rutier sunt ample, stabilind, printre altele, o viteză maximă de deplasare de 30 km/h pentru biciclete, dar și sancțiuni pentru pietonii care folosesc telefonul sau ascultă muzică în timp ce traversează strada.

 

Condițiile tehnice pentru trotinetele electrice

În ceea ce privește condițiile tehnice pentru trotinetele electrice, acestea trebuie să fie dotate cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție, respectiv cu un dispozitiv de frânare eficace și să fie dotate cu sistem de avertizare sonoră, echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, cu lumini și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant.

De asemenea, trotinetele electrice trebuie să fie echipate cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu.

 

Distanță laterală obligatorie  la depășirea unei trotinete sau biciclete!

Din 6 octombrie 2021, pastrarea unei anumite distante laterale minime la depasirea bicicletelor si trotinetelor electrice, din motive de siguranta, devine si in Romania o obligatie, iar incalcarea ei se sanctioneaza, nemaifiid, ca pana acum, o simpla recomandare, care era ignorata de multi soferi si avea drept consecinta numeroase accidente si crearea unei senzatii de nesiguranta pentru biciclisti si trotinetisti.
Astfel:
In Monitorul Oficial 954 / 2021, s-a publicat HG 1075 / 2021 care prin Art. I. modifica Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prevazand, printre altele, ca la articolul 118, alineatul (2), care pana acum avea formularea „se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala să fie de minimum 1,5 m ” , se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.”

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.