Căutare:

Căutare:

Recomandări

Cum alegi un far de bicicletă: ce înseamnă lumen și lux

În alegerea și înțelegerea unui far de bicicletă contează să cunoaștem diferitele referiri la numărul de lumeni și la cel de lucși, iar ce semnifică fiecare dintre aceștia exact puteți citi în continuare:

LUX și LUMEN
Pentru a afla ce reprezintă acești doi termeni, aruncăm un ochi asupra principalelor componente ale acestei ecuații: sursa de lumină (bec, LED etc), unitatea optică (carcasa care adăpostește sursa de lumină și care pe interior are o suprafață lucioasă care reflectă și refractă lumina produsă de sursă pentru a o amplifica) și zona de iluminare (aflată la o anumită distanță de far, unde să măsoară câtă lumină emisă de far ajunge până acolo și la ce intensitate)

Așadar, LUMENUL este cantitatea de lumină generată de sursa de lumină (de exemplu LED), pe când LUXUL măsoară gradul de iluminare a unei arii de un metru pătrat iluminate de un flux luminos de un lumen.
Mai pe scurt, lumenii masoara puterea propriu-zisă a becului/LED-ului, pe când lucșii măsoară câtă lumină ajunge să îți lumineze efectiv calea.

lumini biciclete
lumini biciclete

SPECIFICAȚIILE TEHNICE ALE UNUI FAR
Iată câteva detalii importante de care să ții cont când te uiți la specificațiile unui far:
– Cu cât mai mulți lumeni, cu atât farul asigură o putere mai mare
– Numărul lucșilor oferă informații despre luminozitatea într-un anume punct generată de fasciculul de lumină
– Unitatea optică influențează distribuția luminii generate de sursă, deci un far puternic are și o suprafață interioară puternic reflectorizantă
– Cu cât suprafața iluminată de far este mai concentrată (restrânsă), cu atât valoarea numărul lucșilor este mai mare (formula fizică pentru un lux este 1 lumen/metru pătrat, deci cu cât mai mulți lumeni pe cât mai puțini metri pătrați, cu atât mai mulți lucși)

EXEMPLE
A. Bicicliștii care călătoresc în zone urbane iluminate, care nu au nevoie de lumini puternice pentru a ilumina la mare depărtare drumul din față, ar putea avea nevoie doar de o unitate cu câteva sute de lumeni, dar dacă te aventurezi pe drumuri neluminate sau poteci, este puțin probabil să fie suficient, așa că vei am nevoie de ceva mai puternic. Pentru deplasări urbane, între 100 și 300 lumeni ar trebui să fie suficienți.

B. Bicicliștii care pleacă în ture lungi, prin pădure sau prin sate, au nevoie de vizibilitate. Vă recomand o lumină frontală cu minimum 400 de lumeni pentru deplasarea pe drumuri întunecate. NU neglija și faptul că trebuie să fii și tu vizibil, pentru șoferii care vin pe drumurile slab iluminate!

ATENȚIE!
O lumină puternică, care are energie în baterie doar pentru jumătate de oră, nu este deloc de ajutor dacă va trebui să utilizezi puterea ei maximă pentru perioade / distanțe lungi.
E bine să verifici durata de viață a bateriilor la toate nivelurile de putere în condiții de siguranță, înainte de a pleca în ture lungi.

SFATURI UTILE
Mai am o recomandare: nu uita că farul este fix pe ghidonul bicicletei, și te poate ajuta doar pentru direcția de deplasare a bicicletei. Dacă vrei să ai control total al împrejurimilor, este esențial să ai pe cap și o lanternă frontală. Aceea te va ajuta să vezi și acolo unde îndrepți capul să te uiți! Evident, alegerea lanternei frontale o poți face conform recomandărilor de mai sus :)

Altfel se vede lumea, de-acolo sus, din șa! 
GeoBateȘaua

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.