LEGEA BICICLETEI: propunere ONG catre parlamentari (noiembrie, 2016)

senatul_romaniei_propunere_legea_bicicletei_fbr_batesaua_geobatesaua
În 2005 organizam proteste prin București pentru a se ridica interdicția circulației bicicliștilor pe marile artere ale Capitalei. NU aveam nicio ‘acoperire’ organizațională, sau vreo legitimitate…

Prin 2006 mă zbăteam aproape de unul singur, în numele Coaliției ProVelo de atunci, în dezbateri publice cu Ministerul de Interne pe tema modificării Codului Rutier. Mă însoțea Varga Istvan, pe atunci Președinte la ProBicicloUrbo din Târgu Mureș. Atunci mi-am dat seama cât de importantă este adunarea firelor de nisip care zburau duse de vânt prin țară, într-un conglomerat solid, care să se poată da de-a dura și să netezească drumul bicicliștilor. Decizia am pus-o în practică în 2007, transformând Coaliția Națională ProVelo (care nu avea și încă nu are, statut juridic) în FEDERAȚIA BICICLIȘTILOR DIN ROMÂNIA.

Iată că au trecut aproape 10 ani, timp în care am mai încercat odată prin 2013, și sub umbrela FBR se adună acum din ce în ce mai multe organizații dornice să sprijine un proiect extrem de important pentru fenomenul ‘pro velo’ din România: LEGEA BICICLETEI!

senatul_romaniei_propunere_legea_bicicletei_fbr_batesaua_grup

29 noiembrie, 2016, Bucureşti:

Propunem: LEGEA BICICLETEI

Un grup de organizatii ale biciclistilor propun viitorilor parlamentari adoptarea „LEGII BICICLETEI” – care sa stabileasca principii si sa prevada masuri adecvate de promovare a utilizarii bicicletei, pe mai multe planuri, in principal legislativ si institutional, intr-un mod coerent si integrat, pentru ca abordarea cu pasi mici si disparati s-a dovedit ineficienta.

In concret, viitoarea lege ar urma sa declare promovarea utilizarii bicicletei ca un obiectiv de interes public, sa aduca modificari legislatiei rutiere, urbanistice, fiscale si din alte cateva domenii, sa prevada adoptarea unei strategii nationale si a unui masterplan in acest sens si crearea unor elemente institutionale la nivelul autoritatilor centrale si locale care sa permita coordonarea intre autoritati si adecvata interfata cu comunitatea, atat in elaborarea masurilor cat si in punerea lor in practica.

Initiativa este lansata de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), Asociatia Hai cu Bicla (HcB), Asociatia Green Revolution (AGR), Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR), Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN) si Clubul Sportiv Nomad Multisport.

Scrie și tu la adresa contact@biciclisti.ro adeziunea organizației tale!

conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua

Initiatorii spera ca un numar cat mai mare de candidati la alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016, din tot spectrul politic, sa isi declare sprijinul pentru ideea adoptarii unei asemenea legi, iar cei alesi sa colaboreze apoi intre ei si cu organizatiile biciclistilor pentru redactarea formei finale a proiectului de lege si promovarea lui in Parlament.

ONG-urile care au initiat demersul asteapta ca si alte organizatii ale biciclistilor, ONG-uri de mediu, operatori economici in domeniul biciclistic si alte entitati sa isi declare sprijinul pentru aceasta initiativa comuna si sa se implice in promovarea ei.

Pentru relatii suplimentare:

Radu Mititean – FBR & CCN, contact@biciclisti.ro 0744-576836

Corneliu Belciug – AGR, corneliu.belciug@greenrevolution.ro 0728-132981

Mihai Denes – AVR, mihai@adevaratiiveloprieteni.ro 0744-369403

Oana Turturica – HcB, oana@haicubicla.ro

Daniel Sardan – NoMad, dan@nomadmultisport.ro

conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua

ANEXA:

Textul integral al apelului catre candidatii la calitatea de parlamentar:

=====================================================

LEGEA BICICLETEI

Propunere a unor organizatii ale biciclistilor catre viitorii parlamentari

Incurajarea folosirii bicicletei in scop utilitar, in principal ca mijloc de deplasare in oras, precum si ca vehicul ru rol recreativ / turistic si sportiv, este in ultimii ani declarativ acceptata de autoritatile publice centrale si locale si mentionata in diverse documente de politici publice, ca o componenta importanta a mobilitatii moderne, a turismului durabil si dezvoltarii sportului si unui stil de viata activ si sanatos.
conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua5

Insa, dincolo de promisiuni, o promovare efectiva si de substanta a bicicletei lipseste in continuare, si nici nu este cu adevarat posibila fara o modernizarea a cadrului legislativ actual, care este printre cele mai nefavorabile din Europa in ceea ce priveste biciclistii. Demersurile facute in ultimele doua decenii de organizatiile de biciclisti in directia modificarii sau completarii anumitor acte normative in general nu au fost de succes inclusiv pentru ca mereu se invoca dependenta de alte reglementari si nevoia de corelare.

Acest cerc vicios se poate rupe cel mai bine printr-o abordare integrata, prin adoptarea unei legi care sa aduca in mod unitar si coerent necesarele modificari si completari esentiale ale actualului cadru normativ cu rang de lege in Romania, pentru a il pune in concordanta cu cerintele si bunele practici la nivelul Uniunii Europene, urmand ca apoi Guvernul si ministerele sa adapteze corespunzator, in mod coordonat, cadrul normativ cu rang de hotarare de guvern si de ordin ministerial.
conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua

In acest sens, subscrisele organizatii neguvernamentale preocupate de promovarea utilizarii bicicletei in scop utilitar, turistic si sportiv, lansam initativa ”Legea Bicicletei” ca apel catre candidatii la alegerile parlamentare din 11.12.2016 si la viitorii parlamentari, la asumarea initierii unui proiect de lege pe aceasta tema, redactarii lui cu consultarea noastra si a comunitatii biciclistilor in general, si promovarii lui in Parlament cu sprijinul unui numar cat mai mare de parlamentari, de dorit din intregul spectru politic.

Propunem ca proiectul de lege sa cuprinda un capitol introductiv, care sa proclame promovarea utilizarii bicicletei ca element de prioritate si importanta nationala, in contextul eforturilor de promovare a mobilitatii durabile, protectiei mediului, imbunatatirii calitatii vietii si sanatatatii populatiei, sa statueze necesitatea abordarii multidisciplinare si transsectoriale si adoptarii, prin Hotarare a Guvernului, a unei strategii nationale si a unui masterplan pe 10 ani de promovare a utilizarii bicicletei in Romania, similar practicilor din alte state europene.
conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua

Ca masuri institutionale, consideram ca legea trebuie sa prevada crearea unui consiliu interministerial si a postului de coordonator guveramental, cu rang de subsecretar de stat, pentru coordonarea elaborarii si implementarii strategiei si masterplanului, a proiectelor de acte normative cu rang de hotarare de guvern si ordin ministerial si a coordonarii eforturilor la nivel de autoritati locale. Este necesara si prevederea desemnarii in diverse ministere (MECRMA, MDRAP, MAI, MTS, MT, MMAP) a cate unei persoane responsabile de probleme de biciclistice, la fel si in anumite agentii guvernamentale si companii nationale (ANT, IGPR, AN Apele Romane, Romsilva RA, CFR Calatori, CNAIR etc.), in Agentiile de Dezvoltare Regionala si in consiliile judetene si / sau regiile sau societatile publice judetene de administrare drumuri judetene, precum si in aparatul de lucru al primarilor municipiilor resedinta de judet si a sectoarelor Bucurestiului.

De asemenea, este necesara instituirea prin lege a unor structuri specifice consultative, de tip grupuri de lucru si consilii consultative, la toate nivelele, pe teme biciclistice, cu participare a ONG de profil si a operatorilor economici activi in domeniu, si primirea unor reprezentanti ai acestor categorii, cu titlu de invitat, in alte structuri interdisciplinare, precum comisiile municipale de circualtie, comisiile de urbanism si amejanarea teritoriului si alte asemenea.

Un important capitol din viitoarea legea trebuie sa fie dedicat legislatiei rutiere, si anume modificarii si completarii actualei OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si a legislatiei privind siguranta rutiera, inlaturand sau atenuand interdictii si limitari nejustificate precum cea privind varsta minima pentru deplasarea pe bicicleta pe drumuri publice sau anumite reguli privind echiparea si circulatia bicicletelor.

Pe linie de cicloturism, un capitol corespunzator al legii ar trebui sa modifice si completeze prevederile din actuala Lege a turismului (OG 58 / 1998) pentru a clarifica regimul juridic al ciclotraseelor, cadrul de administrare a acestora inclusiv prin prevederea infiintarii unui Centru National de Coordonare EuroVelo (CNCEVR) si instituirii Retelei Nationale de Trasee Cicloturistice Marcate (RNTCMR), si prevederi privind adoptarea, inr-un termen prestabilit, a cadrului legal, la nivel de hotarare de guvern sau ordin ministerial, pentru ghizii de cicloturism, cazarile probiciclistice, puncte noi de frontiera speciale pt trafic turistic nemotorizat (pietonal si biciclistic), marcarea si omologarea traseelor cicloturistice si alte asemenea.
seminar-aici-amsterdam-cafe

Pe linie de urbanism si amenajarea teritoriului, Legea Bicicletei ar trebui sa modifice si completeze actuala Lege 350 / 2001, dispunand ca prin Regulamentul General de Urbanism aprobat prin Hotarare a Guvernului sa se reglementeze si tipul si numarul minim de faclitati pentru parcarea bicicletelor la si in anumite tipuri de cladiri, prezenta de infrastructuri biciclistice pe anumite artere si conexiuni si alte asemenea.

Un alt capitol trebuie sa vizeze legislatia de transporturi si cea privind regimul drumurilor, in sensul modificarii si completarii actualelor OG 43 / 1997 privind regimul juridic al drumurilor, OG 27 / 2011 privind transporturile rutiere si OG 19 / 1997 privind transporturile, astfel incat si bicicleta sa fie adecvat tratata in aceste acte normative, care la ora actuala o ignora.
seminar-aici-amsterdam-cafe-

Un capitol al legii urmeaza sa fie dedicat legislatiei in domeniul constructiilor si standardelor de profil, care sa prevada un termen concret de adoptare de noi norme tehnice, prin Hotarare a Guvernului si Ordin ministerial, dupa caz, in locul actualului sistem nefunctional de normare prin standarde aprobate de Asociatia Romana pentru Standardizare (ASRO).

Nu in ultimul rand, legea ar trebui sa cuprinda un capitol privind aspecte fiscale, si anume modificari de Cod Fiscal in sensul acordarii unor facilitati fiscale, cum ar fi nivel redus TVA la comert si servicii biciclistice, facilitati fiscale pentru angajatorii care vor sa incurajeze angajatii sa vina cu bicicleta la serviciu sau sa utilizeze biciclete ca vehicul de serviciu, si alte asemenea facilitati, existente in multe state dezvoltate.

Complementar masurilor fiscale, legea ar trebui sa cuprinda prevederi privind instituirea, prin hotarari ale guvernului, a unor programe de sprijin direct a cresterii numarului de biciclete utilizate de populatie si de institutiile publice, cum ar fi finantarea guvernamentala a unor programe gen „prima bicicleta” sau dotare pe scara larga cu biciclete, ca vehicule de serviciu, a unor angajati in sectorul bugetar sau din companiile publice, cum sunt lucratorii postali sau politistii, si incurajarea achizitiei de biciclete in cazul renuntarii la autoturisme vechi (daca se doreste totusi continuarea programului ”Rabla”).

Organizatiile preocupate de promovarea utilizarii bicicletei au un nivel ridicat de informare si expertiza pe aceste teme si isi ofera know-how-ul in mod voluntar celor care doresc sa sprijine aceasta initiativa, atat pentru redactarea proiectului de lege, cat si pentru gasirea de sustinatori si promovarea pe toate caile a proiectului respectiv.

Asteptam in cel mai scurt timp confirmarea de principiu a interesului pentru aceasta initiativa din partea candidatilor la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor si din partea partidelor si formatiunilor politice care au candidati la alegerile parlamentare din decembrie 2016.

De asemenea, asteptam cat mai multe alte organizatii neguvernamentale cu preocupari in domeniul promovarii utilizarii bicicletei, sau a mobilitatii durabile, precum si din partea operatorilor economici de profil si altor entitati, sa isi declare sprijinul pentru aceasta initiativa.

28.11.2016

senatul_romaniei_propunere_legea_bicicletei_fbr_batesaua

Semneaza:

  1. FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)

prin presedinte Radu Mititean

  1. ASOCIATIA „GREEN REVOLUTION” (AGR)

prin director de programe Corneliu Belciug

  1. ASOCIATIA „HAI CU BICLA” (HcB)

prin far Oana Turturica

  1. ASOCIATIA „ADEVARATII VELOPRIETENI” (AVR)

prin vicepresedinte Mihai Gabor Denes

  1. CLUBUL DE CICLOTURISM „NAPOCA” (CCN)

prin director executiv Radu Mititean

  1. CLUBUL SPORTIV NOMAD MULTISPORT (NOMAD)
    prin presedinte Daniel Sardan
Au mai aderat la initiativa, ulterior lansarii ei, urmatoarele ONG:

7.  FEDERATIA ROMANA DE CICLISM (FRC)
prin presedinte Carol-Eduard Novak

8.  ASOCIATIA PRO BIKE ADDICTION (PBA)
prin presedinte Ioana Amariutei Popa

9.  COMUNITATEA BICICLISTILOR DIN BUCURESTI (CCB)
prin reprezentant Adrian Rista

10. ASOCIATIA BIKE WORKS
prin presedinte Silviu Negoita

11. CLUBUL DE CICLISM SI ECOLOGIE IASIBIKE
prin presedinte Iordana Leahu

12.  ASOCIATIA ”BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA”
prin presedinte George Culda

13.  ASOCIATIA ”CLUB SPORTIV TIBISCUS” (CST)
prin presedinte Marius Karnyanszky

14.  ASOCIATIA PRODUCATORILOR, IMPORTATORILOR SI COMERCIANTILOR DE BICICLETE DIN ROMANIA (AsPIC)
prin presedinte George Culda

15.  CLUBUL SPORTIV ”SURMONT CLUB”
prin presedinte Tiberiu Macaveiu

16.  ASOCIATIA ”BRASOVUL PEDALEAZA”
prin presedinte Robert Lazar

17.  ASOCIATIA TURISMVERDE
prin presedinte Constantin Serban
18.  FUNDATIA PENTRU PARTENERIAT
prin director Laszlo Potozky
19.  ASOCIATIA ARIN
prin director Codruta Nedelcu
20. ASOCIATIA TRANSILVANIA VERDE
prin presedinte Kovacs Zoltan Csongor
21.  ASOCIATIA ECOURI VERZI (AEV)
prin presedinte Horatiu Emil Popa

22.  ASOCIATIA ”TURA IN NATURA” (ATINS)
prin presedinte Mihai Proca

23.  FUNDATIA COMUNITARA MURES
prin director executiv Gal Sandor
24. Agenția de turism Outhentic Cycling Romania

reprezentată prin director Mircea Crisbășanu
25.  SOCIETATEA CARPATINA ARDELEANA Satu Mare
prin presedinte Mark-Nagy Janos

26.  FUNDATIA DE ECOLOGIE SI TURISM ”POTAISSA”
prin presedinte Alin Rosca
27.  ASOCIATIA DE ECOTURISM DIN ROMANIA (AER)
prin presedinte Andrei Blumer

28. ASOCIATIA MIORITICS
prin presedinte Mihai Dragomir

29. CLUBUL SPORTIV “CLUJUL PEDALEAZA”
prin presedinte Kertesz Jozsef Levente

30. ASOCIATIA SIGURANTA AUTO
prin presedinte Virgil Mihailovici

31. FUNDATIA “TERRA MILENIUL III”
prin presedinte Lavinia Andrei

32.  ASOCIATIA “VISUM” PENTRU EDUCATIE SI CULTURA
prin vicepresedinte Adriana Hurjui

33. ASOCIAȚIA PENTRU DEZVOLTARE URBANA
prin presedinte Dan Patzelt
34. ASOCIATIA ”VIITOR PLUS”
prin vicepresedinte Mircea Ilie
35. ASOCIATIA ”APROAPE DE NATURA”
prin presedinte Bogdan Băniceru
36. ASOCIATIA ”ECO-CIVICA”
prin presedinte Nicolae Radulescu Dobrogea
37. ASOCIATIA ”HARTA VERDE ROMANIA”
prin presedinte Ciprian Samoilă
38. ASOCIATIA „AGENT GREEN”
prin președinte Gabriel Păun
39. ASOCIAȚIA „ECCO ASSIST”
prin președinte Liana Buzea
40. ASOCIAȚIA „KOMUNITAS”
prin președinte Miruna Tircă
41. ASOCIAȚIA „GREEN INITIATIVE”
prin presedinte Marius Ienculescu-Popovici
42. ASOCIATIA PENTRU MOBILITATE METROPOLITANA (AMM)
prin director general Ștefan Roșeanu
43. CENTRUL REGIONAL DE PROTECTIA MEDIULUI ROMANIA (REC)
prin project manager Alexandru Bara
44. ASOCIATIA “NEUER WEG”
prin vice-presedinte Hans Hendrich
45.  ASOCIATIA ”MILIȚIA SPIRITUALĂ”
prin presedinte Mihail Bumbeș
46.  FUNDAŢIA CULTURALĂ ROŞIA MONTANĂ
prin vice-preŞedinte Sorin Jurcă
 47. CENTRUL PENTRU POLITICI DURABILE ECOLPOLIS
prin președinte Costel Popa
48. ASOCIAŢIA SALVAŢI DUNĂREA ŞI DELTA
prin preşedinte Liviu Mihaiu
49. ASOCIATIA ”NATURA TRANSILVANIEI”
prin presedinte Mihai Constantinescu

50. ASOCIATIA „BIOSILVA”
prin presedinte Florin Gradinariu

Au anuntat interes si sprijin pentru initiativa urmatorii candidati la alegerile parlamentare din 11.12.2016:

  1. TUDOR RARES POP – candidat in Bucuresti la Camera Deputatilor, pe listele USR
  2.  ADRIAN  OCTAVIAN DOHOTARU – candidat in Cluj la Senat, pe listele USR
  3. ALLEN COLIBAN – candidat in Brasov la Senat, pe listele USR
  4. MIHAI TATU – candidat in Brasov la Camera Deputatilor, pe listele USR
  5. ANTONIO ANDRUSCEAC – candidat in Botosani la Senat, pe listele USR
  6. Etienne Ignat –  candidat in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele PNL
  7. COSETTE-PAULA CHICHIRAU – candidata in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele USR
    8. MIHAI LUPU – candidat in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele USR
    9. SILVIU-OCTAVIAN GURLUI – candidat in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele USR
    10. DAN LUNGU – candidat in Iasi la Senat, pe listele USR
    11. EUGEN NEAGU – candidat in Iasi la Senat, pe listele USR
    12. SINZIANA BALTATESCU – candidata in Iasi la Senat, pe listele USR
    12. ETIENNE IGNAT
    candidat in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele PNL
    13. LUCIA VARGA
    candidat in Constanta la Senat, pe listele PNL
    14. MARIUS BODEA
    candidat in Iasi la Camera Deputatilor, pe listele PNL
 —
 conferinte_legea_bicicletei_fbr_batesaua
Au anuntat interes si sprijin pentru initiativa urmatorii candidati la alegerile parlamentare din 11.12.2016:

1.  TUDOR RARES POP
candidat in Bucuresti la Camera Deputatilor, pe listele USR

2.  ADRIAN  OCTAVIAN DOHOTARU
candidat in Cluj la Senat, pe listele USR

 3. ALLEN COLIBAN
candidat in Brasov la Senat, pe listele USR