Căutare:

Căutare:

Stiati ca?

Bicicleta, veche de 200 de ani acum, a fost un răspuns oportun la o criză de mediu

Baronul Karl von Drais avea nevoie de o modalitate de a-și înlocui calul; astăzi avem nevoie de o modalitate de a înlocui mașina.

În acea zi, în 1817, conform unei biografii a Dr. Gerd Hüttmann:

La 12 iunie 1817, Karl Friedrich Christian Ludwig, Freiherr (= baron) Drais a condus invenția sa cu două roți, primul Velociped, la cinci mile de centrul orașului Mannheim și înapoi în mai puțin de o oră. Practic era o bicicletă fără pedale pe care o împingea de-a lungul solului, dar era totuși mult mai rapidă decât mersul pe jos. El a numit-o o Laufmaschine (mașină de rulat în germană), dar presa a numit-o Draisine după inventatorul său.

Dar ceea ce rezonează cu adevărat astăzi, două sute de ani mai târziu, este motivul pentru care a inventat-o: ca răspuns la o criză de mediu.
Cu doi ani mai devreme, în aprilie 1815, Muntele Tambora explodase și a schimbat lumea. Acest lucru a adus atât de multă cenușă și dioxid de sulf în atmosferă, încât a transformat 1816 în „anul fără vară”, provocând foamete în întreaga lume.
Majoritatea cailor au fost sacrificați pentru că nu aveau nimic cu care să-i hrănească pe ei sau pe stăpânii lor, așa că au devenit cină. După cum a remarcat cineva, baronul Karl von Drais avea nevoie de un mijloc de a-și inspecta platformele de vânătoare instalate în copaci, care nu se baza pe cai. Caii și animalele de tracțiune au fost, de asemenea, victimele „Anului fără vară”, deoarece nu puteau fi hrăniți în număr mare. Drais a descoperit că, prin plasarea roților în linie pe un cadru, se putea echilibra printr-o direcție dinamică. Astfel, un vehicul îngust capabil să fie manevrat pe terenurile sale – Laufsmaschine, a devenit precursorul imediat al bicicletei.

Drezina nu a fost un succes; deși avea un brevet pentru ea, fiind funcționar public nu i-a permis să o comercializeze cu adevărat. Drumurile erau groaznice, așa că inevitabilul s-a întâmplat, conform acestei biografii a doctorului Gerd Hüttmann:

Drumurile erau atât de pline de trăsuri încât era foarte incomod să se echilibreze mult timp. Călăreții cu velociped au urcat pe trotuare și, nu e nevoie să spunem, s-au deplasat mult prea repede, punând în pericol viața și membrele pietonilor. În consecință, autoritățile din Germania, Marea Britanie, SUA și chiar din Calcutta au interzis folosirea velocipedelor, care și-au încetat voga timp de decenii.

Drais a fost și un radical care s-a implicat în partea pierzătoare a bătăliilor politice ale epocii.

Drais a fost un democrat fervent, a susținut valul de revoluții care a cuprins Europa în 1848, renunțând la titlul și aristocratul „von” din numele său în 1849. După ce revoluția din Baden s-a prăbușit, Drais a fost ruinat de regaliști. După moartea sa, dușmanii lui Drais au repudiat sistematic invenția sa de deplasare fără cai pe două roți.

Asta ar fi spus Mark Twain și avea dreptate: „Bicicletele de astăzi sunt, deasemenea, răspunsul la o criză de mediu”

Astăzi, bicicleta este cel mai eficient mijloc de transport de pe planetă, cel mai eficient din punct de vedere energetic și cel mai lipsit de poluare. Este văzut de mulți ca un jucător important în soluția la schimbările climatice, având în vedere că nu emite emisii. Ar putea fi răspunsul la aglomerația urbană, deoarece ocupă mult mai puțin spațiu decât o mașină. L-am citat pe consultantul Horace Dediu: „Bicicletele au un avantaj perturbator enorm față de mașini. Bicicletele vor îngropa mașinile.”

Bicicletele rămân controversate
Ca și pe vremea lui Drais, bicicletele sunt controversate. Șoferii îi urăsc pe bicicliști atunci când împart drumul și îi urăsc mai mult atunci când sunt construite piste de biciclete și iau din spațiul pentru conducerea și parcarea mașinilor. Ca și pe vremea lui Drais, condițiile de drum sunt atât de îngrozitoare și periculoase încât bicicliștii circulă uneori pe trotuar, alungând și punând pietonii în pericol.

Și, ca și pe vremea lui Drais, bicicletele sunt abordate politic, bicicliștii fiind descriși în tabloidele de dreapta drept „aroganți, abuzivi și atât de îngâmfați”.

Dar acum două sute de ani, cerul s-a limpezit și a revenit un climat normal, iar în curând oamenii au revenit la transportul asigurat de cai. Dar mediul nu va reveni la normal de data aceasta, iar orașele noastre nu mai pot găzdui mașini. De data asta e diferit.

Pe aceeași temă

Înscrie-te la activitățile Bate Șaua

Completează formularul de mai jos si rezervă unul sau mai multe locuri! Câmpurile marcate * sunt obligatorii.